schuren,schuren en nog eens schuren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadieh Wittenberg - WaarBenJij.nu schuren,schuren en nog eens schuren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadieh Wittenberg - WaarBenJij.nu

schuren,schuren en nog eens schuren

Door: naadinsuriname

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

02 Oktober 2011 | Suriname, Paramaribo

Daaag beste mensen!

Inmiddels al weer een week hier en begin al aardig gewend te raken! De hitte wordt dragelijker, het getoeter, gepssst, na-roepen en bijnamen vallen niet meer op en ja, zelfs de muggen schijnen m'n benen niet meer zo lekker te vinden. Er is dan ook bijna geen normaal plekje huid meer over, alleen bulten lijk quasimodo wel (of hoe je dat ook spelt).
Anyway deze week hadden we nog vrij, dus de tijd om de acclimatiseren was er zeker. en bij acclimatiseren hoort STAPPEN.
dus huppa met 15 Bakra's richting de Havana's. leuke mooie tent. er na toe lopen is al een happening op zich.vóór de Havana's staan namelijk allemaal van die woeste auto's, achterklep open, beats uit de speakers en dan auto aan auto en allemaal mannen en chickies ervoor met een biertje of wat dan ook. Ik voelde me even een figurant in die clip van snoop dogg en dr. dre, jeweetwel met die auto's die zo op en neer gaan..
maargoed wij dus naar binnen, alleen de jongens kwamen er niet in.. ze hadden namelijk slippers aan en volgens de uitsmijter: 'dat is slordig man, dat trek je niet aan'. nou wij naar binnen en de jongens terug om schoenen aan te trekken. Onderweg de trap op richting de zaal Damaru nog tegen het lijf gelopen (tuintje in mijn hart), wat is de wereld toch klein ;).
kort samengevat was het écht een vette avond. het uitgaansleven leeft hier enorm kan ik wel stellen. en schuren! nou fleur daar ben jij niks bij! daggeren is hier voornamelijk in, en dancebattles nemen ze hier ook heel serieus, dus met z'n allen er om heen en kijken wie de beste danser is hahaha hilarisch! ik voel me intussen wel echt een plank tussen al die dikke billen en borsten hier, maar ook dat zal wel wennen! alle jongens lijken hier trouwens op Lil wayne, leuk joh al die lange dreadlockharen.
tijdens het stappen ook veel NL'se studenten ontmoet, vet leuk hoe veel stagaires hier zitten!
oja en wijn kennen ze hier niet, ja alleen canei maargoed dat kan ik geen wijn noemen en daar betaal je voor Surinaamse begrippen ook best veel voor, dus ik ben inmiddels al overgestapt op bier.
grappig ik lust het eigenlijk niet, maar de keuze was snel gemaakt als je kunt kiezen tussen: Johnny Walker, rum-cola en bier. Bier krijg je hier trouwens in formaatje wijnfles, het is namelijk de bedoeling dat je het deelt!gezelliger drinken dus :)

Inmiddels hebben we ook al een vaste taxi weten te charteren: taxi Jeff. Beste man die Jeff, ik vind het taaltje wat ze hier spreken vooral leuk! achter elke zin zeggen ze hier: 'ja toch?' Jeff heeft ons afgelopen zaterdag ook naar white beach gebracht. White beach is een opgespoten strand aan de suriname rivier, want ook al ligt suriname aan de atlantische oceaan, om écht naar het strand te kunnen moet je eerst met een bootje 3,5uur door het amazonegebied. hier maken ze dan ook meteen een 3daagse tocht van (gaan we volgende week of die week erop doen, kom ik later op terug).
maargoed white beach is dus een 'nepstrand' aan de suriname rivier. spierwit zand, palmbomen, hutjes met rieten daken en dat aan de surinamerivier met aan de overkant: Het regenwoud. WOW... dat vond ik echt megamooi!wat ook heel apart was, was dat wij aan het bakken waren en aan de overkant van de rivier, dus in het regenwoud was het aan het regenen en bij ons was het kurkdroog, heeel apart gezicht.
we hadden zo'n hutje gehuurd (kostte natuurlijk geen knoop) en het leuke is dat je dan ook eten kunt bestellen, nasi, bami, kouseband, kippenbouten (ook voor niks) en dat gaan ze dan voor je klaarmaken en als het klaar is komen ze het brengen. pure luxe en genieten dus. de locals doen het trouwens anders, die komen echt met coolboxen vol aanzetten met eten, drinken, biertjes en dan gaan ze dehele dag in hun hangmatjes chillen, eten, beetje voetballen, eten, eten, vooral veeeeeel eten.

zaterdag zijn ook 2 nieuwe studenten gekomen in onze appartementen. vandaag hebben we één van de 2 studenten even een korte paramaribo rondleiding gegeven (van wat wij er van hadden gezien) en hebben we uiteindelijk een korjaal (bootje) weten te strikken die ons even een rondleiding over het water kon geven. Super vet was dit en wat bleek, die man verzorgde ook tochtjes naar het binnenland of naar het strand aan de atlantische oceaan! locals zijn sowieso veel goedkoper, via touroperators betaal je al gauw boven de 200!!euro en bij deze beste man gaan we 50SRD (12,50euro) betalen voor een tocht naar de stranden van Matapica om daar te zwemmen in de oceaan, schildpadden eieren zien leggen (schijnt een hele happening te zijn) te slapen op het strand in hangmat met klamboe en hij gaat voor ons koken, zorgt voor vervoer etc. Niks van te zeggen dacht ik zo.

wat we vooral hebben gedaan afgelopen week is: chillen met de billen. boodschappen, oldschool handwasjes draaien, voetbal kijken want er is namelijk een veld naast onze appartementen en hier voetballen ze elke avond en eten, Heerlijk eten. De oma en tante van Rumaine (surinaams meisje) hebben al een keer gekookt en dat komen ze dan bij ons brengen. Mega lekker!!
ik heb trouwens ook al een keer mijn indische kookspecialiteiten getoond. Viel goed in de smaak gelukkig.

Morgen beginnen suus en ik aan onze eerste stagedag, ben benieuwd. we proberen in ieder geval nog te regelen dat we over 3 weken voor 10dgn mee de rimboe in mogen met de verpleegkunde-studenten om daar seksuele voorlichting te geven op de scholen daar.
15 oktober gaan we sowieso naar Sean paul! die komt hier in een park optreden, nou als dat geen daggeren wordt! hahaha
ik hou jullie op de hoogte met foto's en verhalen.

pap& mam, tante bip&gon: ben benieuwd naar jullie NYC avonturen.
chlootje: had je mijn berichtje nog ontvangen over jou mega grappige/leuke fotoboekje
mijn pupkes: als jullie willen skypen kan dat moet je wel even laten weten wanneer/hoelaat etc!
oja en tom: heb nou al een lijstje wat je in januari voor me mee mag nemen vanuit NL hahaha begin nu namelijk al behoorlijke eeltklompen te creeëren!

DIKKE KUS WEER VOOR IEDEREEN!
HASTA LA VISTA

  • 03 Oktober 2011 - 06:56

    Loulou:

    What a story! Je schrijft echt super leuk naad. En heeeel leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Maarrreehm.. wat zijn eeltklompen??
    Love youuuu!!!

  • 03 Oktober 2011 - 08:03

    La Fleur:

    Nadieeeeeee, Yes weer een verhaaltje. Klinkt goed joh, maar dat je naar een schuur party gaat zonder mij, en Sean Paul, valt me vies tegen naad! Succes met stage, ben benieuwd hoe het is en we moeten snel een date plannen om te skypen,miss wel met alle pupkes hihi.

    xx

  • 03 Oktober 2011 - 09:09

    Chloose:

    Gij moet de journalistiek in gij!! Hahaha te grappig die verhalen... Maar ik heb geen berichtje van je gehad over mijn Te leuke fotoboekje..Vind ik niet leuk hoor!!;) Woow Sean Paul?!! No way...Dat lijkt me zo ontzettend vet! Ik zou gewoon beginnen met een dancebattle en dan een soort van Soldier boy doen ofzo?! Jij ruleert de dansvloeren sowiesooo! Haha schatje geniet ervan!

  • 03 Oktober 2011 - 20:46

    Lies:

    Naaaaaad! Wat ben je toch een leuk kiend! Haha.. Hilarisch verhaal weer! Je schrijft idd erg leuk. Groot gelijk dat je nog even lekker genoten hebt. En Sean Paul, vet!! Je 1e stagedag zal er ondertussen wel op zitten, hoe was het?! Ben heel benieuwd. Vind het plan van Fleur goed idee, met alle pupkes ff skyp date plannen! Enjoy! xxxx

  • 04 Oktober 2011 - 11:17

    Anouk:

    Hilarisch verhaal! Geniet ervan.. Maar dat komt wel goed als ik het zo lees! Dikke x

  • 04 Oktober 2011 - 13:45

    Papa:

    He meiske wat hebben we gisteren gelachen (en gehuild) toen we je skypten. Toegegeven dit is weer een van de voordelen vd hedendaagse techniek. Het geeft mama en mij een fijn gevoel dat je het zo naar je zin hebt. Jammer dat we er niet bij waren op schiphol maar je was in gedachten en we zijn erg trots op je dat je deze uitdaging aangaat. Dit maakt je sterker en rijker. Ik twijfel trouwens of je inderdaad niet beter journalistiek had kunnen doen. Wat een verhalen zeg! Geen paniek: dikke billen en borsten passen niet bij jou. Je zou of voor-of achterover vallen. Ik maak me meer zorgen over dat bier drinken. Mijn whiskey was de laatste tijd al niet veilig thuis, nu moet ik ook nog mijn biertjes in de gaten houden. NY was great. hebben veel gezien en ondernomen. Zaten in Harlem tussen de gangsta's en mama (in het bezit van een van bovengenoemde rondingen) voelde zich helemaall thuis. Gelukkig zei ze niet He yo Ni...!! We hebben de laatste dag afgesloten met een bezoek aan een heuse Gospelmis. Geweldig. Geen fake of zo maar locals (en ook touristen) die spontaan begonnen te huilen en te schreeuwen. Indrukwekkend gewoon. Het koor gaf je kippevel en niemand bleef op zijn stoel zitten. En dat twee uur lang!
    We kijken nu al weer uit naar je volgende verhaal en skype.
    Hou van je!
    papa
    ***

  • 04 Oktober 2011 - 16:55

    Tom Bakra:

    Morgu brokopondobabe,
    Ook ik sta te kijken van jou journalistieke capaciteiten :-) wat ben je toch een mulitalent haha!!
    Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt daar, het klinkt echt supervet, ik sta nu al te popelen om in januari naar Suri te komen!!
    Maak idd maar vast een lijstje met wat ik allemaal mee moet nemen!
    Tot bels / skype :-)

    Dikke kus
    Tom Bakra

  • 04 Oktober 2011 - 20:35

    Mama:

    Hey lieffie, leuk dat we gisteren geskyped hebben, kan ik je zien en horen, dat vind ik wel zo prettig. Ik zie aan je dat je het naar je zin hebt, ook al mis je ons en wij jou enorm. Maar geniet, geniet , geniet en dat komt wel goed als ik dat allemaal zo lees. Het lijkt nog op een vakantie, ik ben wel benieuwd hoe de stage zal zijn en wat je allemaal zal moeten doen. Dat schrijftalent heb je natuurlijk van mij hm, hm!!!! Leuke verhalen en grappig hoe je alles beschrijft. Wat betreft dat lekkere eten, geniet daar maar van, krijg je misschien weer van die lekkere spekbillekes van toen je nog een baby was.Dat surinaams koken moet je maar goed leren, dan kun je dat thuis in de praktijk brengen. Onze vakantie was geweldig, veel gedaan alle highlights gezien, gefietst in New York, baseballwedstrijd meegemaakt, wat een entertainers zijn die amerikanen, je hoeft je niet te vervelen daar, ogen en oren te kort. En nog veel meergedaan, ik heb nu wel een jetlag van hier tot ginder maar dat geeft niet ik geniet nog van de herinnering en de foto`s.
    Nou we zien elkaar weer bij het skypen, veel plezier en doe voorzichtig hè. Doe de groeten ook aan Susan.
    xxxxxx mama

  • 05 Oktober 2011 - 12:16

    Milou Van Ingen:

    Lekkkerrrrrr Naad!! Xxxx Miel

  • 07 Oktober 2011 - 15:20

    Bip En Gon:

    heeee schatje fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. het lijkt meer op vakantie dan stage lopen.behalve dan die kakerlakken - getsie. geniet maar met volle teugen - dat nemen ze niet meer af.we hebben al meer verhalen van papa en mama gehoord over het fietsen en zo. maar goed ondertussen met stage gestart - zijn benieuwd hoe dat is in de rimboe ! horen wel hoe het is geweest. we gaan nog proberen het skypen te ontdekken - valt niet mee voor die oudjes. vakantie in new york was amasing, big en great! hou je taai moppie en laat gauw weer iets van je horen. dikke vette kus bip en gonxxx

  • 10 Oktober 2011 - 17:58

    Marcella:

    Hallo vrouwke, wat schrijf je toch heerlijk beeldend, het lijkt wel of ik er bij was. Volgensmij heb je het meer dan naar je zin. This is real life,hè! Geniet er met volle teugen van en schrijf er dan weer leuke stukjes over zodat wij ook kunnen genieten. Dikke kus Mama Den Tol
    ps. het is een stuk rustiger in het restaurant, je lach wordt gemist!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

SURINAME!!

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2012

oeps..

28 November 2011

Nederlandse weken

28 November 2011

Nederlandse weken

07 November 2011

Jane... helaas zonder Tarzan

17 Oktober 2011

Abong, No spang witjes
Nadieh

Actief sinds 22 Sept. 2011
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 12817

Voorgaande reizen:

25 September 2011 - 04 Februari 2012

SURINAME!!

Landen bezocht: